Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній
Що таке міжнародна група компаній (МГК)?
Міжнародна група компаній (згідно з пп. 14.1.113-3 ПКУ) – це:
- дві або більше юридичних осіб або утворення без статусу юридичної особи, які є податковими резидентами різних юрисдикцій (держав, територій);
- якщо хоча б одна з таких осіб є податковим резидентом однієї іноземної юрисдикції (держави, території);
- учасники пов’язані між собою за критеріями володіння або контролю (складається консолідована фінансова звітність);
- або підготовка консолідованої фінансової звітності була б обов’язковою у разі, якщо б акції (корпоративні права) одного з таких учасників МГК перебували в обігу на національному та/або іноземному організованому фондовому ринку (фондовій біржі).
Отже, якщо ви – платник податку на прибуток (тобто юрособа) і протягом року здійснювали контрольовані операції, а також є одним з учасників МГК, то разом зі Звітом про контрольовані операції повинні до 1 жовтня року, наступного за звітним, подати Повідомлення про участь в МГК. А в деяких випадках – ще і Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній.
Хто подає Повідомлення про участь у МГК?
Щодо кола платників, які повинні подавати Повідомлення, існує певна неузгодженість між нормами ПКУ та Порядку складання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 №839 (із змінами і доповненнями).
Відповідно до пп. 39.4.2 ПКУ Повідомлення подають платники податків, щодо яких у звітному році одночасно виконувалися дві умови:
- платник був учасником відповідної міжнародної групи компаній;
- платник здійснював контрольовані операції.
Отже, самого факту здійснення контрольованих операцій недостатньо для виникнення обов’язку подати Повідомлення. Так само участь у МГК без здійснення контрольованих операцій у звітному році не зобов’язує платника подавати його.
Саме так цю норму трактують і податківці в ЗІР. ДПС зазначає, що Повідомлення подають платники, які є учасниками відповідної МГК та у звітному році здійснювали контрольовані операції.
Водночас п. 3 розд. І Порядку №839 сформульовано ширше. Ним установлено, що Повідомлення подає платник податків, який у звітному році здійснював контрольовані операції. Належність такого платника до МГК як окрему умову в цій нормі не зазначено.
Наразі орієнтуємось на те, що каже ПКУ і що каже ДПС. І подаємо Повідомлення тільки у разі, якщо одночасно виконуються обидва критерії:
- участь у міжнародній групі компаній;
- та наявність контрольованих операцій у звітному році.
Куди та як подається Повідомлення?
Повідомлення про участь у МГК подається ДПС за місцем основного обліку і тільки в електронній формі засобами електронного зв’язку.
Традиційно подання звіту в електронній формі має відбуватися з дотриманням вимог законів України від 22.05.2003 №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05.10.2017 №2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
В який термін треба подати Повідомлення за 2025 рік?
Повідомлення подають щороку до 1 жовтня року, що настає за звітним (пп. 39.4.2 ПКУ). Отже, за 2025 рік його потрібно подати не пізніше 30 вересня 2026 року.
Який штраф сплачується в разі неподання Повідомлення?
ПКУ містить всі варіації штрафів при порядку подання Повідомлення про участь у МГК, зокрема, за:
- неподання,
- несвоєчасне подання
- та надання недостовірних даних.
1. Неподання платником податків повідомлення про участь у МГК передбачає штраф у розмірі 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (див. абз. 7 п. 120.3 ПКУ). Для звітного 2025 р. цей штраф становить 302 800,00 грн.
Сплата штрафу не звільняє платника податків від обов'язку подання Повідомлення про участь у МГК!
2. Несвоєчасне подання Повідомлення про участь у МГК передбачає штраф, що дорівнює одному розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання повідомлення про участь у МГК, але не більше 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи станом на 1 січня податкового (звітного) року (див. п. 120.6 ПКУ). Для звітного 2025 року штраф за несвоєчасне подання має мінімальний розмір 3028,00 грн (за 1 день прострочення), а максимальний – 151 400,00 грн.
3. Надання недостовірної інформації у Повідомленні про участь у МГК. Штраф за надання недостовірної інформації у повідомленні про участь у МГК становить 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року. Для звітного 2025 року – 151 400 грн.
Штраф, передбачений за надання недостовірної інформації, не застосовується, якщо платник податків подав повідомлення про участь у МГК з помилками, які не вплинули правильність ідентифікації:
- держави або території, резидентом якої є один або декілька учасників МГК;
- кожного з учасників відповідної МГК;
- юрисдикції подання звіту в розрізі країн МГК.
Також штраф не застосовується, якщо платник виправив помилки шляхом подання уточнюючого повідомлення про участь у МГК самостійно або не пізніше 30 календарних днів з дня одержання повідомлення контролюючого органу про виявлені помилки у звіті у розрізі країн МГК.
- Вид податку:Податок відсутній
- Держ. орган:Державна податкова служба
- Тип звітності:Податкова звітність
- Тип документу:Повідомлення
- Звітний період:Рік
- Актуальність:перевірено редакцією станом на 24.09.2026
Інструкцію із заповнення та подання цього бланку від редакції «Дебет-Кредит» читайте за посиланням.
Більше інструкцій із заповнення та подання бланків податкової та статистичної звітності дивіться тут.
- Актуально з 19.03.2024
- Версія від 24.09.2021
- Версія від 19.03.2021