Декларація з податку на прибуток підприємств за угодою про розподіл продукції
Що таке угода про розподіл продукції (УРП)?
Особливості угод про розподіл продукції (УРП) встановлені Законом України від 14.09.1999 №1039-XIV «Про угоди про розподіл продукції».
Угода про розподіл продукції (УРП) – це договір між державою Україна в особі Кабінету Міністрів України та інвестором або декількома інвесторами. Згідно з такою угодою:
- держава доручає інвестору на певний строк за його власний рахунок і ризик виконувати роботи з пошуку, розвідки та видобування корисних копалин на конкретній ділянці надр та здійснювати пов'язані з цим роботи;
- угода укладається для створення сприятливих умов для інвестування у цю сферу;
- якщо інвесторів кілька, вони обирають оператора, який діє як їх представник. Інвесторами можуть бути як фізичні, так і юридичні особи, резиденти та нерезиденти України.
Інвестор за УРП отримує відшкодування власних витрат та винагороду у вигляді частини видобутої продукції. До моменту розподілу продукції в пункті виміру право власності на всю видобуту за угодою продукцію належить державі. З моменту розподілу інвестор набуває права власності на компенсаційну продукцію та визначену угодою частину прибуткової продукції; решта продукції залишається у власності держави.
Угода може передбачати, що оператор може реалізовувати продукцію інвесторів або навіть всю видобуту продукцію, включаючи державну частку, з обов'язком передачі грошового еквівалента сторонам.
Інвестор має право вільно розпоряджатися своєю частиною продукції, отриманою у власність.
Які особливості оподаткування прибутку за УРП?
Особливості оподаткування платників податків в рамках УРП визначаються ПКУ, зокрема ст. 335 – 340.
Об'єктом оподаткування податком на прибуток за УРП є прибуток інвестора (або інвесторів). Він розраховується як різниця між вартістю прибуткової продукції, яка перейшла у власність інвестора, та певними витратами.
До цих витрат включаються:
- ЄСВ, сплачений інвестором із зарплати працівників.
- Інші витрати, пов'язані з виконанням угоди, які не відшкодовуються компенсаційною продукцією. До таких інших витрат включаються накопичені витрати при виконанні робіт до появи першої прибуткової продукції та амортизація необоротних активів, вартість яких не відшкодовується компенсаційною продукцією, розрахована за правилами ст. 138 ПКУ.
Слід зазначити, що для необоротних активів, вартість яких відшкодовується компенсаційною продукцією, витрати на їх придбання та на виконання робіт з розвідування, облаштування і видобутку корисних копалин включаються у повному обсязі до складу витрат, що підлягають відшкодуванню компенсаційною продукцією, без застосування правил амортизації. Це відрізняється від обліку амортизації для цілей оподаткування прибутку для активів, які не відшкодовуються компенсаційною продукцією.
Які особливості обліку за УРП?
Облік за УРП ведеться окремо. Оператор УРП зобов'язаний вести окремий бухгалтерський та податковий облік операцій, що здійснюються за угодою. Це передбачено як Законом про УРП, так і ПКУ.
Порядок, принципи та правила ведення бухгалтерського обліку за УРП, включаючи валюту обліку, а також перелік, зміст, форма та порядок складання і подання фінансових звітів за угодою визначаються самою угодою.
Хто, куди і коли подає декларацію з податку на прибуток за УРП?
Декларацію складають та подають інвестори (оператори) з податку на прибуток підприємств за результатами їх діяльності в рамках УРП.
Податковим звітним періодом за угодою про розподіл продукції є календарний квартал. Декларацію подають окремо за кожен квартал. За ІІІ квартал 2026 року декларацію слід подати не пізніше 9 листопада 2026 року, а сплатити податок – до 19 листопада 2026 року включно.
Декларацію подають до контролюючого органу за місцем реєстрації угоди про розподіл продукції. Це означає – за основним місцем обліку такої угоди.
Правило про складання податкової звітності та розрахунок об'єкта оподаткування наростаючим підсумком не застосовується. Також ПКУ не передбачає обов'язку інвестора (оператора) щодо річного декларування прибутку та сплати авансових внесків з податку на прибуток за УРП.
Які існують способи подання Декларації?
Декларацію можна подати до органу Державної податкової служби (ДПС) одним із таких способів:
- Особисто платником податку або його уповноваженою особою.
- Поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення. Відправлення поштою має бути здійснене на адресу контролюючого органу не пізніше ніж за п'ять днів до завершення граничного строку подання Декларації (згідно з п. 49.5 ПКУ).
- Засобами електронного зв'язку в електронній формі, наприклад через «Єдине вікно подання електронної звітності».
Які штрафи за неподання Декларації?
За неподання або несвоєчасне подання Декларації вперше протягом року передбачено штраф у розмірі 340 грн. Повторне таке порушення протягом року призведе до штрафу в 1020 грн за кожний випадок (згідно з п. 120.1 ПКУ).
- Вид податку:Податок на прибуток
- Держ. орган:Державна податкова служба
- Тип звітності:Податкова звітність
- Тип документу:Декларації
- Звітний період:Квартал
- Подання: 40 дн. після звітного періоду
- Сплата: 50 дн. після звітного періоду
- Найближча дата подання:09.11.2026
- Найближча дата сплати:19.11.2026
- Актуальність:перевірено редакцією станом на 08.10.2026
Інструкцію із заповнення та подання цього бланку від редакції «Дебет-Кредит» читайте за посиланням.
Більше інструкцій із заповнення та подання бланків податкової та статистичної звітності дивіться тут.
- Актуально з 25.08.2021
